Equalizer (recenze) ke stažení zdarma (2014)

Žánr: Akční
Equalizer (recenze)
4.67 (93.33%) 3 votes

Každý fanoušek thrillerů jistě zaznamenal filmy Training Day, Odstřelovač nebo loňský kontroverzní snímek Pád Bílého domu. Všechny tyto filmy má na svědomí režisér Antoine Fuqua. Momentálně běží v kinech jeho další akční krimi thriller Equalizer v čele s Denzelem Washingtonem. Jedná se o napínavou jízdu nebo jen o další bezduchý komerční film?

Film pro „cool drsňáky“

Robert McCall (Denzel Washington) je vdovec, který žije v Bostonu, pracuje jako skladník v supermarketu pro kutily (obdoba našeho OBI či Hornbachu) a každý večer si chodí číst do stejného bistra, kde se setkává s mladou ruskou prostitutkou Teri (Chloë Grace Moretz). Povídá si s ní a uděluje rady do života. Když ji však jednou zmlátí pasák, rozhodne se vzít spravedlnost do svých rukou. Robert byl totiž v minulosti bývalý člen elitní tajné vojenské jednotky. Vše začne tím, když se vydá osobně za ruskými mafiány do hotelu, kde je zlikviduje. Poté samozřejmě následují další akční scény, ale o logice raději pomlčet. Už v polovině filmu jsem kroutil hlavou u každé druhé scény, stylizace filmu je možná sice „cool“, ale obsah hodně pokulhává. Equalizer se prostě tváří hrozně drsně a bere se příliš vážně, ačkoli je to, co se týče námětu a vývoje děje, ve svém žánru naprosté klišé. Včetně černobílých postav, ohraných motivů a „superhrdiny“, který zabije kohokoli, kdykoli a kdekoli…

Špatně napsané postavy, žádný moment překvapení

Pojďme si více rozebrat hlavní hrdinu Roberta. Tuto postavu považuji za naprosto otřesně napsanou. Jak můžeme cítit napětí, když se o hlavní postavu absolutně nemusíme bát? Je totiž tak „všemocná, neporazitelná a nadlidská“, zvládne každého zabít a vše ji přesně vychází, že mě totálně nezajímala. Vlastně mě doslova iritovala. Jak si mohou tvůrci myslet, že si divák vytvoří k takové postavě vztah, když se chová pomalu jako obdoba Chucka Norrise? Denzel Washington ji sice ztvárnil bezchybně, ovšem přesto mi přijde úplně mimo mísu, když mám dvě hodiny fandit „dobrosrdečnému, ale drsnému vdovci“ o jehož minulosti však nic nevím a ve filmu předvádí pomalu fantasmagorické kousky. A vůbec, co je jeho motivace? Proč vlastně riskuje svůj život a brání nějakou mladou prostitutku, kterou viděl párkrát v bistru? Proč zabije najednou pět mafiánů, jako kdyby mu vyvraždili celou rodinu? Sice jsem vůbec nechápal, jakým způsobem se mu všechno tak dařilo a hrálo do karet, ovšem už vůbec jsem nepobral, z jakého důvodu to celé vlastně dělal. Díky tomu všemu ve filmu naprosto, ale naprosto nic nepřekvapí – celé je to pitomé a divák může přemýšlet maximálně tak o tom, jestli bude mít Robert alespoň škrábanec či nikoli. Tudíž i tady platí, že klišé námět + žádný moment překvapení = nuda. Co se týče jiných postav, tak vlastně žádná nemá ve filmu nijak velký prostor. Například již zmiňovaná prostitutka Teri, kvůli které se šlo zabíjet, se ve snímku objeví dohromady snad jen na pár minut, a tak si k ní žádný vztah také nevytvoříme. Nutno však říct, že Chloë Grace Moretz hraje dost dobře, působí vyspěle a uvěřitelně. Zbytek postav se jinak dělí na hodné a špatné, nejsou ničím výjimečné a vlastně na ně zapomenete hned po skončení filmu.

Film bez dynamiky

Otázkou zůstává – co je to vlastně za žánr? Na akční film je tam příliš málo akce a hodně nudy a na dobrý thriller to má zase příliš slabý děj. Antoine Fuqua se sice snaží o vizuálně zajímavý snímek a cool atmosféru, ale vůbec nepracuje s dynamikou. A to je pro „akční krimi thriller“ fakt velký zádrhel. V podstatě mě bylo úplně jedno, jak film dopadne (respektive jsem stejně věděl, že určitě dobře) a těšil jsem se na konec. Ani nevím, jestli film chtěl vlastně něco říct, nic jiného než nereálná ukázka toho, že se dá mafie „bezproblémově“ zlikvidovat do pár sekund (a dokonce se nad tím ani nikdo nepozastaví), mě snad ani nenapadá. Snad si ještě dokážu představit, že v 90. letech by Equalizer sklidil úspěch, ale v této době pochybuji, že si na něj za pár let ještě vůbec někdo vzpomene. Ale možná ano, kritika ke snímku až tak negativně nepřistupuje, což na druhou stranu za nějaké ty filmařské kvality dokážu pochopit. Každopádně i tak považuji Equalizer za značně nepovedený film, který v lidech nic nezanechá.

Celkové hodnocení: 30%

Equalizer se snaží o drsnou atmosféru, ale potěší spíše v segmentech, nikoli jako celek. Kvůli nezáživnému ději může fungovat maximálně jako jednohubka, na kterou už si ovšem za pár dní (hodin) nevzpomenete. Chybí akce, napětí a vlastně jakékoli emoce. Hlavní hrdina působí jako „nadčlověk“ a jeho chování se nedá logicky odůvodnit. Vcelku dobrá filmařina je tedy k ničemu, protože příběhově tento snímek bohužel neosloví.

Equalizer

The Equalizer

Thriller / Akční / Krimi

USA, 2014, 132 min

Režie: Antoine Fuqua

Scénář: Richard Wenk

Kamera: Mauro Fiore

Hudba: Harry Gregson-Williams

Hrají: Denzel Washington, Chloë Grace Moretz, Marton Csokas, Bill Pullman, Melissa Leo, Johnny Messner, Haley Bennett, Vladimír Kulich, Robert Wahlberg, David Harbour, Alex Veadov, Allen Maldonado, Owen Burke, Dan Bilzerian