Hunger Games: Síla vzdoru 1. část (recenze) ke stažení zdarma (2012)

Žánr: Drama, Sci-Fi, Thriller
Hunger Games: Síla vzdoru 1. část (recenze)
5 (100%) 10 votes

Knižní trilogie Hunger Games od spisovatelky Suzanne Collins si získala fanoušky po celém světě. Nyní přichází do kin filmová adaptace již třetího závěrečného dílu Síla vzdoru, která však byla rozdělena do dvou filmů. Z marketingového hlediska to byl samozřejmě logický krok, protože tržby předchozích dílů byly více než skvělé. 1. část Síly vzdoru tedy můžeme brát jako takovou větší předehru k finále. Má ale co nabídnout? Drží si stejnou kvalitu jako předchozí dva filmy?

Rozdělení na 2 části nebyl špatný nápad

Zatímco první a druhý díl Hunger Games je o přípravě na hry a samotném boji v aréně, ve třetím dílu se do arény vůbec nepodíváme. Katniss Everdeenová (Jennifer Lawrence) vyvázla z minulých her a dostává se do třináctého kraje. Její partner Peeta Malark (Josh Hutcherson) byl však zajat nepřátelským Kapitolem. Kapitol také zlikvidoval dvanáctý kraj, odkud Katniss s Peetou pocházejí. Katniss má u sebe sice matku se sestrou a s blízkým přítelem (Liam Hemsworth), kteří včas utekli, nicméně spoustu dalších lidí zahynulo. Třináctý kraj chce tedy Katniss za symbol revoluce, který přiměje občany ostatních krajů, aby se přidali do boje proti Kapitolu. Já osobně jsem se hodně bál toho rozdělení na 2 části. Všude možně jsem četl, že knižní předloha Síly vzdoru je nejslabší a první polovina nenabízí nic zajímavého. Každopádně si myslím, že kdyby takhle vypadalo každé (a mnohdy vážně zbytečné) rozdělování filmů na části, tak by si mohli všichni pískat. Celkově mi přijde, že série Hunger Games stále stoupá (na rozdíl od jiných) kvalitou nahoru. První díl pod taktovkou Garyho Rosse byl celkem kritizován, protože se chtěl až moc zavděčit teenagerovskému publiku. Dvojku ovšem převzal režisér Francis Lawrence a tam už byl vidět značný kvalitativní skok. Ocenili to diváci i kritici, a tak se ujal režie i u Síly vzdoru. Myslím, že 1. část Síly vzdoru nebude pro každého (méně akce, jiné prostředí, bohatá psychologie postav, boj s režimem) a přeci jen někomu bude chybět aréna. Naprosto však nemůžu souhlasit s názory, že je to zbytečný díl. Tahle tvrzení beru tak trochu jako pózu, Francis Lawrence je machr, Hunger Games: Síla vzdoru 1. část je opravdu emotivní jízda od začátku do konce. Zároveň je to i filmařsky kvalitně odvedená práce.

Sebevědomá režie, báječné herecké výkony a velké emoce

Pojďme si tedy nejprve více zhodnotit filmařinu. Podle mého názoru už to ani lépe natočit nešlo, Francis Lawrence opravdu skvěle režíruje a výborná práce je i na straně kamery a střihu. Dále jsme se tradičně dočkali vynikajících hereckých výkonů (de facto většina hlavních i vedlejších rolí na jedničku). Jennifer Lawrence skvěle zvládá všechny vypjaté momenty, Josh Hutcherson si svých pár scén dává s přehledem, Elizabeth Banks hraje opět báječně fiflenu a Donald Sutherland výborně ztvárňuje záporáka. I všichni ostatní herci, které již známe z minula, se rozhodně nemusí stydět za svůj výkon (Woody Harrelson, Philip Seymour Hoffman, Liam Hemsworth, Sam Claflin nebo Willow Shields). Velmi také potěší nové postavy v podání Julianne Moore nebo Natalie Dormer. Herci mají především opravdu co hrát, protože rozdělení knihy na dvě části způsobilo velký důraz na dialogy, psychologii postav a vytváření tísnivé atmosféry. Přesně takto vypadala první polovina předchozích dvou dílů, která mě i vždy bavila o něco víc. Síla vzdoru navíc dost dobře pracuje s divákem a buduje si napětí. Ale ať pořád jen nechválím, možná by nebylo od věci tento díl trochu odlehčit, občas se fakt bere až příliš vážně. Pár vtípků se tam přeci jen našlo (podmínky Katniss nebo role Elizabeth Banks), podle mého názoru fungovaly a mohlo jich být tedy klidně více.

Několik scén k zapamatování

Před tímto odstavcem bych asi měl upozornit na možné spoilery. Pokud jste film ještě neviděli a chcete se nechat překvapit, doporučuji tento odstavec přeskočit. Představím vám v něm totiž několik scén, které považuji za filmařsky i emočně dost působivé. Snímek se často kritizuje za to, že se tam jen pořád mluví, sbírá se odvaha a dějově se nikam moc neposouvá. Možná je to částečně pravda, dějově to úplně bohaté není (vzhledem k rozdělení dílu na dvě části), ale o to víc si cením, že to v podstatě nemá jediné hluché místo a na nějaké scény je vyloženě radost se koukat. Tak například u návštěvy nemocnice v 8. kraji se dočkáme skvělé akce a emotivního monologu Jennifer Lawrence. Jedním z vrcholem snímku je také Katniss zpívající The Hanging Tree. Scéna má výborný střih a nádherně graduje. Taktéž bych se zastavil u závěru. Dost mě překvapilo, že Síla vzdoru neskončila překvapivým zvratem, kdy Peeta napadne Katniss. Upřímně bych si i celkem přál, kdyby to utnuli těch 5 minut před koncem, protože úplný závěr mi až tolik nestačil a takhle scéna je vážně neskutečná. V každém případě mě film naprosto vtáhl do děje a věřím, že s 2. částí to pak může dokonale zapadnout. Já osobně považuji Sílu vzdoru 1. část nejspíš zatím za nejlepší díl, ačkoli je to dost subjektivní. Řekl bych, že minimálně Vražedná pomsta a Síla vzdoru jsou přibližně stejně kvalitní, jenom jsou úplně jiné. Jelikož ale zmizela jasná struktura děje, (úvod – sklizeň – trénink – extravagantní modely – aréna) tak film nemusí sednout každému. Pro mě je ale Hunger Games díl od dílu vyspělejší a Síla vzdoru na mě už skoro vůbec nepůsobila pouze jako naivní teenagerovský blockbuster pro třináctileté holky…

Celkové hodnocení: 90 %

Hunger Games: Síla vzdoru 1. část se od předchozích dvou dílů sice celkem liší, nicméně sympatické sci-fi s výborným hereckým obsazením nemizí a snímek se může stále považovat za nejlepší ságu pro mladé (v současné době možná za jedinou, která se dá brát vážně). Film se zaměřuje na vnitřní pocity postav, celou stopáž neztratí náboj a napínavé momenty zvládá na jedničku. Jako „předehru“ k finálovému dílu si podle mě fanoušci nemohli přát víc.

Hunger Games: Síla vzdoru 1. část

USA Hunger Games: Mockingjay – Part 1, The

Dobrodružný / Drama / Sci-Fi / Thriller

USA, 2014, 125 min

Režie: Francis Lawrence

Předloha: Suzanne Collins (kniha)

Scénář: Danny Strong, Peter Craig

Kamera: Jo Willems

Hudba: James Newton Howard

Hrají: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Elizabeth Banks, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, Stanley Tucci, Donald Sutherland, Willow Shields, Sam Claflin, Mahershala Ali, Robert Knepper, Natalie Dormer, Lily Rabe, Evan Ross, Jena Malone, Jeffrey Wright, Elden Henson, Wes Chatham, Phillip Troy Linger, Monique Ganderton